Jaarrekening

Overzicht baten en lasten

Toelichting baten en lasten

In onderstaande tabel zijn de (totale) verschillen tussen de begroting en de rekening over het jaar 2021 weergegeven.
Daaronder is per programma een analyse opgenomen waarin we de verschillen tussen de begroting en de rekening 2021 toelichten (- = nadelig).

Bedragen x € 1.000

Programma

Begroting 2021 Primair Saldo

Begroting 2021 Actueel Saldo

Rekening 2021 Saldo

Verschil Begroting Rekening

Inwoner

-38.734

-38.353

-37.300

1.054

Onze buurt

-13.204

-14.255

-13.569

686

Onze gemeente

-5.734

-7.265

-5.291

1.974

Ons geld

63.174

66.792

67.484

692

Overhead

-9.608

-8.841

-9.314

-473

Saldo rekening baten en lasten

-4.107

-1.921

2.010

3.931

Toevoeging aan reserves

-1.005

-3.258

-4.138

-1.319

Onttrekking aan reserves

2.102

5.343

4.023

-1.319

Resultaat rekening baten en lasten

-3.010

164

1.896

1.732

Hieronder is per programma een analyse opgenomen waarin  de verschillen tussen de begroting 2021 en de rekening 2021 zijn toegelicht (- = nadelig).

Bedragen x €1.000

Taakveld

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Onderwijshuisvesting

-

Voor het gebruik van accommodaties voor gymonderwijs is in 2021 minder vergoed. Een aantal scholen hebben als gevolg van Corona hier minder gebruik van gemaakt

26

I

Leerlingenvervoer

-

Door corona is er minder gebruik gemaakt van het leerlingenvervoer.

33

I

Overige onderwijsvoorzieningen

-

Aan achterstandenonderwijs is minder besteed. Hierdoor is de aanwending van de hiervoor gereserveerde gelden ook lager. Zie programma Ons geld.

86

RES

Samenkracht & burgerparticipatie

-

In 2021 is minder uitgaaf gedaan voor de uitvoering van het actieplan Stekkenberg. Deze uitgaaf komt ten laste van de reserve lopende projecten. Hierdoor is de aanwending van deze reserve ook lager. Zie programma Ons geld.

40

RES

-

Door Corona zijn bepaalde activiteiten niet doorgegaan, zoals democracity, Deze gelden worden nu in 2022 besteed.

30

Dorps- en buurthuizen

-

Bij de Mallemolen is het onderhoud grotendeels uitgesteld vanwege revitalisatie

64

I

Door corona is er bij de diverse dorps- en buurthuizen minder onderhoud en alleen het hoognodige onderhoud uitgevoerd.

24

I

Wijkteams

-

De kosten voor externe ondersteuning door expertisecentrum MEE en het Regionaal ondersteuningsbureau vielen lager uit.

19

I

Inkomens- en bijstandsvoorziening

-

Er is € 291.000 minder aan bijstandsuitkeringen verstrekt. Hierdoor ontvangen we € 62.000 aan rijksuitkering. De inkomsten voor terugvordering en aflossing leenbijstand waren € 15.000 hoger.

244

I

-

De kosten voor schuldhulpverlening vielen lager uit.

21

I

-

De inhuurkosten voor de uitvoering van de Tozo hebben meer bedragen dan de genormeerde rijksvergoeding.

-12

I

-

In de jaarrekening 2020 zijn de leningen bbz en TOZO als te verhalen opgenomen. De terugbetalingsverplichting aan het rijk is niet in de jaarrekening 2020 verwerkt. Dit corrigeren we nu in de jaarrekening 2021.

-470

I

-

We verwachten een terugbetaling van een gedeelte van de rijksvergoeding TOZO als gevolg van de door de accountant geconstateerde fouten bij de jaarrekening 2020. Indien het rijk de regeling niet aanpast, zullen wij bezwaar maken.

-197

I

-

Voor werkzaamheden rond de toeslagenaffaire ontvangen we een normvergoeding voor de coördinatie en inrichting.

12

I

-

Er zijn door de coronacrisis meer aanvragen voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen ontvangen en toegekend.

-59

I

Begeleide participatie

-

De bijdrage voor sociale werkvoorziening was lager. Dit is met name veroorzaakt door een meevallende omzet en de ontwikkeling van de loonkosten van de SW medewerkers.

191

I

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-

Aan rolstoel-, vervoers- en woonvoorzieningen is minder uitgegeven.

27

I

Door corona is er minder gebruik gemaakt van het wmo-vervoer.

129

I

Maatwerkdienstverlening 18+

-

Aan Huishoudelijke hulp hebben we minder besteed.

161

I

-

De kosten voor mantelzorgcompliment viel lager uit.

15

I

-

Aan zorgkosten blok A en B Wmo (dagbesteding en begeleiding) hebben we minder besteed.

110

I

-

Door corona zijn de kosten van arbeidsmatige dagbesteding van het werkbedrijf MGR lager uitgevallen.

87

I

Maatwerkdienstverlening 18-

-

De kosten voor blok B (begeleiding en ambulante hulp) jeugdzorg waren hoger door toename van het aantal aanvragen en langere duur van trajecten.

-138

S

-

Het budget voor opzetten van een vervoersdienst Berg en Dal hevelen we over naar 2022. Dit gebeurt via een storting in de reserve overlopende projecten; zie programma Ons geld.

52

RES

Geëscaleerde zorg 18-

-

Aan zorgkosten voor blok C (jeugdzorg met verblijf) is meer besteed.

-105

S

Salaris- en inhuurkosten

-

Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt.

651

I

Diverse verschillen

13

I

Totaal Programma Inwoner

1.054

Bedragen x €1.000

Taakveld

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Overige gebouwen en terreinen

-

We hebben meer reststroken verkocht dan verwacht en er zijn vergoedingen voor gebruik zendmasten van voorgaande jaren afgewikkeld.

32

Brandweer

-

Afrekening van de VRGZ over 2020.

80

I

-

Leges brandveiligheid zijn hoger dan verwacht door een paar grotere projecten waarvoor vergunning is afgegeven.

20

I

Wegen

-

Het budget voor het onderzoek fietspad Leuth is niet gebruikt, omdat er inmiddels een nieuwe projectopdracht is. Dit leidt hier tot een voordeel van € 18.000. Hiertegenover staat dat de dekking uit de reserve lopende projecten niet nodig was.

18

I/RES

-

In 2021 is € 14.000 minder uitgegeven aan het schoonhouden van de wegen. Dit komt doordat er in 2021 geen vierdaagse geweest is; daarnaast waren er minder calamiteiten zoals storm, wateroverlast, en dergelijke.

14

I

Gladheidsbestrijding

-

De kosten voor gladheidsbestrijding zijn vooraf zeer moeilijk in te schatten, omdat dit afhankelijk is van de weersomstandigheden. Ondanks een forste bijstelling in de Voorjaarsnota, waarbij de bijgestelde raming uitkwam op € 202.000, was er ultimo 2021 € 24.000 meer uitgegeven dan begroot.

-24

I

Kabels en leidingen

-

Er is in 2021 veel meer graafwerk verricht in de openbare ruimte, met name als gevolg van de energietransitie. Daardoor is er een voordelig verschil in 2021 met betrekking tot de leges en straatwerkvergoeding van € 38.000.

38

I

Openbare verlichting

-

De kosten voor electriciteit en onderhoud openbare verlichting waren in 2021 in totaal € 25.000 hoger dan begroot. Er was onder meer sprake van een hogere stroomprijs dan waarmee rekening was gehouden bij de raming. De kosten voor het onderhoud waren ook hoger, onder meer als gevolg van een indexering.

-25

I

Verkeersplannen

-

Het onderzoek naar de fietsverbinding naar Nijmegen is niet uitgevoerd, dit was wel geraamd. Tegenover dit voordeel staan nadelen vanwege diverse incidentele onderzoekskosten, onder meer met betrekking tot herinrichting terrein Schreven (verleggen Gooiseweg) en het meten van overlast door motorengeluid in de gemeente.

14

I

Parkeren

-

Het voordelige verschil van € 52.000 wordt, naast diverse kleinere verschillen, grotendeels veroorzaakt door de beheerskosten (te hoog ingeschat) en de onderhoudskosten, die in 2021 lager waren door corona.

52

I

Sportbeleid en activering

-

De aanpak sportstimulering wordt gefinancierd door aanspraak te maken op de rijksregeling buurtsportcoaches. In 2021 waren er niet voldoende initiatieven om dit budget volledig op te maken, daardoor is er € 41.000 over.

41

I

-

Aan subsidies voor sportverenigingen is op basis van de aanvragen iets minder uitgegeven.

12

I

Sportaccommodaties

-

Vanwege Corona is er minder onderhoud uitgevoerd met betrekking tot sporthal Heuvelland.

12

I

-

De post met betrekking tot onderhoud De Duffelt laat een voordeel zien van € 35.000. Dit voordeel is incidenteel en onder meer veroorzaakt door minder onderhoud als gevolg van corona.

35

I

Zwembad

-

De nagekomen afrekening SPUK-bijdrage 2020 leidt tot een voordeel van € 20.000 bij zwembad de Lubert. Vanwege de lockdown en sluiting van het zwembad zijn minder kosten gemaakt aan reclame en promotie. Dit laat een voordeel zien van € 8.000.

28

I

Kunstbevordering

-

Door tijdgebrek en corona is er in 2021 minder onderhoud aan kunstwerken uitgevoerd. Dit leidt tot een incidenteel voordeel van € 15.000.

15

I

Monumentenzorg & Archeologie

-

Bedrag voor de Kerkenvisie schuiven we deels door naar 2022. Door de Coronacrisis was het moeilijk om met elkaar in contact te komen over dit onderwerp. Verder zijn er meerdere kleine afwijkingen op verschillende (subsidie)posten op de taakveld. Tegenover dit voordeel staat een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten. Zie programma Ons Geld.

34

I/RES

Natuurlijk groen

-

Omdat er in 2021 minder schadeherstel nodig was, zijn er op deze post minder kosten gemaakt. Dit leidde tot een voordeel van € 14.000.

14

I

-

Op onderhoud gazons is er een voordeel van in totaal € 11.000, omdat we in 2021 niet zijn toegekomen aan gazonrenovaties; ook is er een aanbestedingsvoordeel gerealiseerd.

11

I

-

Het onderhoud aan bermen en sloten is in 2021 ruim € 12.000 duurder geworden dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door areaaluitbreiding spoorlijn, het weghalen maaisel door een nieuwe duurdere aannemer, en indexering.

-12

I

-

Er moesten in 2021 onverwacht incidenteel meer bomen vervangen worden dan normaal als gevolg van droogte in voorgaande jaren. Dit leidde tot een nadeel van € 14.000.

-14

I

De communicatie met de inwoners (in het kader van participatie) heeft vertraging opgelopen door externe overleggen; dit leverde een voordeel op van € 35.000. Zie ook programma Ons geld. Voorgesteld wordt om dit over te hevelen naar 2022.

35

I/RES

Speeltuinen

-

In 2021 zijn er minder speeltoestellen vervangen, wat leidde tot een voordeel van € 28.000. Dit voordeel storten we in de bestemmingsreserve Speeltuinen. Zie ook programma Ons geld.

28

I/RES

Natuur en landschap

-

De uitgaven op natuur en landschap zijn lager dan geraamd. De afspraak is om dit te verrekenen met de reserve natuur en landschap.

27

I/RES

Basisgezondheidszorg

-

Diverse projecten hebben vanwege corona niet plaatsgevonden.

20

I

-

De bijdrage aan de GGD is lager uitgevallen.

15

I

Riolering

-

Diverse voor- en nadelen op het taakveld riolering. Met name onderhoud hoofdriolen (€ + 42.000), verwerken rioolslib (€ +29.000), diverse studies en onderzoeken die door capaciteitsgebrek niet zijn uitgevoerd (€ + 147.000), reiniging kolken (€ + 17.000) onderhoud rioolgemalen (€ - 35.000), inspecties (€ + 43.000) en projectleiding project wateroverlast (€ - 40.000).

203

I

-

Diverse per saldo voordelige verschillen leiden tot een hogere dotatie aan de voorziening riolering, zodat het geld beschikbaar blijft voor riolering.

-302

I

Afval

-

We hebben meer leges ontvangen dan verwacht bij de milieustraten (€ + 41.000). Dit heeft nog steeds te maken met Corona. Daarnaast hebben we meer opbrengst voor het afval ontvangen dan geraamd (€ + 96.000). Onder andere door afrekening voor voorgaande jaren. Tenslotte hebben we minder afvalstoffenheffing ontvangen dan begroot (€ - 41.000).

96

I

Milieubeheer

-

Door verschillende oorzaken is een deel van het beschikbare budget voor duurzaamheid niet uitgegeven (€ + 240.000). Hier staat een lagere aanwending van de reserve lopende projecten tegenover. Zie programma Ons geld.

240

I/RES

-

Daarnaast zijn er een aantal subsidies afgerekend en hebben we leges ontvangen en toegerekend aan dit taakveld.

66

I

Begraafplaatsen en crematoria

-

Lagere opbrengst lijkbezorgingsrechten

-23

I

Salaris- en inhuurkosten

-

Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt.

-156

I

Diverse verschillen

42

Totaal Programma Onze buurt

686

Bedragen x €1.000

Taakveld

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Bestuur

-

Lagere loonkosten griffie door later invullen vacature griffier.

13

I

-

Lagere dotatie aan de voorziening pensioenverplichtingen vm wethouders. Doordat de rekenrente is gestegen is een lagere dotatie nodig om op einddatum het doelvermogen te behalen.

53

I

-

Er zijn in 2021 twee onderzoeken uitgevoerd. Een in eigen beheer en een in samenwerking met andere gemeenten. Dit onderzoek (naar informatieveiligheid) heeft vertraging opgelopen waardoor er nog niets in rekening is gebracht. Daarom zijn er geen onderzoekskosten gemaakt in 2021.

20

I

Burgerzaken

-

Door coronaversoepelingen werd het in de zomer weer mogelijk om meer te reizen. Daardoor hebben we meer aanvragen gehad voor reisdocumenten.

57

I

-

Het extra geld dat we hebben gekregen voor het organiseren van de verkiezingen is niet helemaal uitgegeven. Het restant (€ 15.000) hevelen we over naar 2022 via storting in reserve lopende projecten.

15

I/RES

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

-

We hebben in 2021 meer kavels verkocht dan verwacht. We hebben tussentijds winst genomen op de locatie Bedrijventerrein Hulsbeek.

276

I

Toerisme

-

De kosten voor Gelderland Herdenkt die we in 2021 nog gemaakt hebben zijn lager dan geraamd. Verder is de subsidie van de provincie afgerekend en is ook nog een deel van voorgaande jaren vijgevallen.

35

I

-

Door coronamaatregelen zijn er een aantal activiteiten niet doorgegaan. Hierdoor is er minder subsidie uitgekeerd dan waarmee rekening was gehouden een deel van dit budget willen we meenemen naar volgend jaar.

23

I/RES

Musea

-

Voor Museumpark Orientalis was een restantbudget van € 520.000 beschikbaar. Hiervan is € 120.000 besteed. Hiertegenover staat ook een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten. Zie hiervoor programma Ons Geld.

400

I/RES

Arbeidsparticipatie

-

De bijdrage aan de MGR voor reintegratietrajecten viel € 127.000 lager uit. Dit is met name veroorzaakt door teruggave van belastingdienst en minder uitvoering van de te ambitieuze plannen.

127

I

-

Voor de Pilot Veranderopgave inburgering is €66.000 uitgegeven. Deze uitgaaf komt ten laste van de reserve lopende projecten. Voor aanwending van deze reserve zie programma Ons geld.

66

RES

Aan Inburgering hebben minder kosten gemaakt voor maatsschappelijke begeleiding, inhuur en implementatie nieuwe wet.

41

I

Ruimtelijke ordening

-

Er lopen meer ruimtelijke ontwikkelingen dan verwacht, waardoor de advieskosten hoger zijn dan de raming.

-16

I

-

Investeringsbijdrage Project Omgevingswet 580K. Door uitstel van de wet en corona is het project vertraagd. Ook de uitgaven verschuiven naar de toekomst. Hiertegenover staat ook een lagere bijdrage uit de reserve lopende projecten. Zie hiervoor programma Ons Geld.

389

I/RES

Grondexploitaties

-

Door stijging van de kavelprijzen en lagere kosten is de dotatie aan de voorziening exploitatietekort grondexploitaties bij bedrijventerrein De Mies lager dan voorzien.

56

I

-

De bijdrage aan bouwplan Oefenhoek Millingen aan de Rijn is lager dan de raming die is meegenomen bij de budgetoverheveling van de jaarstukken 2020. Dit bedrag moeten we weer overhevelen naar 2022.

20

I

-

Plan Kloosterpad-West is onderdeel van het voormalige Centrumplan Groesbeek. Bij de actualisatie van de grondexploitaties in 2021 is de rente berekend. Deze is in werkelijkheid niet geboekt.

33

I

Bouwvergunningen

-

De bijdrage aan de ODRN is hoger dan de laatst bijgestelde begroting. Deze afwijking is minimaal.

-11

I

-

Er zijn meer leges bouwvergunningen en welstand gerealiseerd dan verwacht. Dit komt door een paar grote vergunningenaanvragen die nog in 2021 zijn vergund.

217

I

Salaris- en inhuurkosten

-

Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt.

108

I

Diverse verschillen

52

Totaal Programma Onze gemeente

1.974

Taakveld

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Treasury

-

We hebben in 2021 geen langlopende lening af hoeven te sluiten, omdat de investeringen achter zijn gebleven.

103

I

OZB

-

De ozb opbrengst is € 42.000 hoger dan verwacht. € 15.000 daarvan heeft betrekking over voorgaande belastingjaren.

42

I

Uitkering gemeentefonds

-

De hogere algemene uitkering is als volgt te verklaren: aanvullende compensatie corona € + 263.000, afrekening over 2019 en 2020 € + 81.000, versterking dienstverlening gemeenten € + 171.000, kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht € + 18.000, inburgering € + 12.000 en actualisatie maatstaven 2021 € - 31.000.

514

I

Overige baten en lasten

-

De stelposten zijn niet volledig ingezet in 2021.

25

I

Mutaties reserves

-

Zie de toelichting op de verschillen in de reserves

-2.199

I

Diverse verschillen

7

I

Totaal Ons Geld

-1.508

Taakveld

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Salaris- en inhuurkosten

-

Dit betreft de doorbelasting van de salaris- en inhuurkosten van de tijd die de organisatie aan dit programma besteedt.

-321

I

Overige kosten bedrijfsvoering

-

Overige doorbelastingen van de kostenverdeelstaat (= kosten organisatie) zijn € 154.000 voordelig. De grootste oorzaak van dit verschil is een voordeel van € 100.000 op opleidingskosten. Dit bedrag schuiven we door naar 2022. Hier staat ook een storting aan de reserve lopende projecten tegenover. Zie programma Ons Geld. Verder zijn er diverse kleine verschillen die per saldo leiden tot een voordeel van € 54.000.

154

I

-

Niet verrekenbare BTW 2021

-58

I

-

Lagere doorbelasting naar projecten, dit leidt tot een nadeel van € 258.000. Het gaat hier om uren die geraamd waren op projecten, maar die ten laste van de reguliere exploitatie komen.

-258

I

Diverse verschillen

10

I

Totaal Overhead

-473

Naam reserve

Toelichting

Verschil

I/S/RES

Algemene reserve

-

Er zijn diverse bezuinigingsmaatregelen genomen waardoor het tekort op het sociaal domein niet meer uit de Algemene reserve gedekt hoeft te worden (voordeel € 51.000). Daarnaast is bijdrage voor de grondexploitatie Bedrijventerrein Mies € 45.000 lager, omdat de grondexploitatie geactualiseerd is.

-96

I

-

Conform de vastgestelde Nota reserves en voorzieningen moesten de reserve aankoop kunstwerken en de reserve attributen sportcomplexen opgeheven worden. Deze bedragen zijn conform besluit toegevoegd aan de Algemene reserve.

-249

I

Reserve rekeningresultaten

-

Er was geen onttrekking nodig, omdat er geen tekort.

-351

I

Reserve attributen sportcomplexen

-

Conform de vastgestelde Nota reserves en voorzieningen moest de reserve attributen sportcomplexen opgeheven worden. Dit bedrag is conform besluit toegevoegd aan de Algemene reserve.

242

I

Reserve aankoop kunstwerken

-

Conform de vastgestelde Nota reserves en voorzieningen moest de reserve aankoop kunstwerken opgeheven worden. Dit bedrag is conform besluit toegevoegd aan de Algemene reserve.

7

I

Reserve Natuur & landschap

-

Dit betreft de dotatie aan de reserve Natuur & Landschap volgens de werkelijke uitgaven in 2021.

-18

I

Reserve exploitatietekort Den Ienloop

-

Hogere bijdrage uit de reserve om het exploitatietekort te dekken.

15

I

Reserve lopende projecten

-

Dit verschil is veroorzaakt door diverse mutaties. Er is een lagere onttrekking uit de reserve geweest door lagere lasten op diverse producten/projecten. Dit betreft publicatie bouw- en milieudossiers (- € 10.000), Kerkenvisie (- € 15.000), Actieplan duurzaamheid (- € 240.000), Subidie Behoud Museumpark Orientalis (- € 400.000), bijstellen bouwplan Oefenhoek Millingen aan de Rijn (- € 20.000) actieplan Stekkenberg (- € 40.000), verkiezingen (- € 15.000), pilot inburgering veranderopgave (- € 66.000) en investeringsbijdrage invoering Omgevingswet (- € 349.000). Er zijn ook onttrekkingen gedaan voor de volgende projecten. Project centrum Beek (€ 6.000) en stimuleringslening duurzaamheidsmaatregelen non-profitorganisaties (€ 18.000).

-1.716

I

Daarnaast is voor een aantal budgetten het (restant) budget gestort in deze reserve, omdat de betreffende projecten niet zijn afgerond in 2021. Per saldo gaat het om een bedrag van € - 585.000 voor coronabudget impuls reintegratie (- € 5.000 extra), meerwerk en actiecentra participatie (- € 5.000 extra), coronamiddelen voor kwetsbare groepen, jeugd en ouderen (- €20.000 extra), coronagelden lokale cultuur en dorps/buurthuizen (- € 89.000 extra), ambulantisering GGZ wmo (- € 20.000 extra), opleidingen personeel (- € 100.000), automaatjes/vervoersmaatjes (- € 52.000), participatie groenprojecten (- € 35.000), versterking dienstverlening gemeenten (- € 170.000), kwaliteitsborging bouw en woningtoezicht (- € 18.000), onderwijsachterstandenbeleid (€ - 48.000), en toerisme (€ - 23.000).

Reserve speeltuinen

-

Dit betreft de dotatie aan de reserve Speeltuinen volgens de werkelijke uitgaven in 2021.

-28

I

Afrondingsverschillen

-5

Totaal reserves

-2.199

Deze pagina is gebouwd op 07/18/2022 11:32:19 met de export van 07/18/2022 10:43:40