Visie op en wijze van het grondbeleid
De Wet op de ruimtelijke ordening verplicht de gemeente om haar ruimtelijk beleid vast te leggen in een of meerdere structuurvisies. Sinds de herindeling per 1 januari 2015 zijn de vastgestelde visies ten aanzien van de kernen geldig gebleven. Vanuit de Omgevingswet stellen we momenteel een Omgevingsvisie op, die een vertaling maakt van eerdere visies aangevuld met door de gemeenteraad vast te stellen ruimtelijke kaders/thema’s.
Visie | Toelichting |
---|---|
Millingen aan de Rijn | De gemeenteraad van Millingen aan de Rijn heeft op 29 januari 2013 de Structuurvisie Millingen aan de Rijn 2025 "Millingen is het Waard" vastgesteld. De gemeente legt in de structuurvisie, de hoofdlijnen vast van het ruimtelijk beleid tot 2025. Ook benoemen zij de manier waarop zij dit wil bereiken. Aan de structuurvisie is een uitvoeringsprogramma gekoppeld. De gemeenteraad heeft een strategische visie vastgesteld. Dit is een aanvulling op de structuurvisie. De strategische visie bestaat uit 10 punten die de bevolking het meest belangrijk vindt voor de toekomst van Millingen aan de Rijn. |
Ubbergen | De gemeenteraad van Ubbergen heeft op 6 oktober 2011 de structuurvisie "Buitengewoon Ubbergen 2020" vastgesteld. De structuurvisie geeft het ruimtelijk beleid voor een periode van 10 jaar weer. |
Groesbeek | De gemeenteraad van Groesbeek heeft op 21 juni 2012 de Strategische Visie Groesbeek 2025 vastgesteld. De gemeente schetst hiermee de koers van de gemeente richting het jaar 2025. Deze koers is integraal, gemeentebreed en vraagt om een nadere ruimtelijke concretisering in de vorm van een structuurvisie. De gemeenteraad van Groesbeek heeft op 27 juni 2013 dan ook de Structuurvisie Groesbeek 2025 vastgesteld. Het gemeentebestuur schetst met deze structuurvisie de strategie en kaders op hoofdlijnen voor de ruimtelijke ontwikkeling van Groesbeek. De structuurvisie zelf volgt in haar opbouw de pijlers uit de strategische visie. |
Visie in relatie tot de begroting – Programma 3 Onze gemeente
In 2022 actualiseren we ons grondbeleid. De belangrijkste ontwikkelingen waar we rekening mee houden zijn:
Economie en werkgelegenheid
Begin 2020 is het bedrijventerrein De Hulsbeek bouwrijp opgeleverd. Het bedrijventerrein van ongeveer 1,8 hectare is ontwikkeld in verband met een schaarste aan vrije kavels in Groesbeek. Twee kavels zijn inmiddels verkocht (totaal ongeveer 8.000 m²). De resterende vijf kavels zijn in optie (totaal ongeveer 10.000 m²).
Naast de kavels op bedrijventerrein De Hulsbeek is er nog één kavel van 3.170 m² beschikbaar op bedrijventerrein De Mies en één kavel van 1.787 m² op bedrijventerrein Lieskes Wengs. Deze kavels zijn ook in optie. Daarnaast hebben wij een flinke wachtlijst (met name voor Groesbeek) met gegadigden.
Mocht de verkoop voorspoedig verlopen dan is er de optie om op termijn de 2e fase van Hulsbeek in Groesbeek in ontwikkeling te nemen.
Wonen
Onze ambitie is een gevarieerd aanbod van duurzame, betaalbare en levensloopbestendige woningen. In 2019 is een woningmarktonderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat er de komende 10 jaar ongeveer 1.200 woningen nodig zijn. Dit is een forse stijging ten opzichte van het vorige onderzoek. In 2020 is daarom het Actieplan Wonen vastgesteld met een ambitiekader over de belangrijkste kaders zoals 50% betaalbare woningbouw. Inmiddels zijn voldoende locaties in beeld om te komen tot dit aantal. We houden daarbij rekening met 30% planuitval/vertraging en programmeren daarom 1.560 woningen. De lijst kent veelal inbreidingslocaties en transformaties. We zetten daarop in om het buitengebied te beschermen en om de leefbaarheid in de kernen te verbeteren door verouderde functies een nieuwe bestemming te geven.
Grondzaken
Doelstelling is het opzetten van actuele beleidskaders en een administratie. Deze zijn nodig om gepast te kunnen handelen bij vastgoed - en grondtransacties in het algemeen en bij verboden situaties in het bijzonder. De contracten zijn digitaal beschikbaar in onze eigendomsadministratie (vastgoed- en grondregistratiesysteem).
Nota grondbeleid
Het gemeentelijk grondbeleid is een instrument om ruimtelijke doelstellingen te bereiken op het terrein van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening, economische ontwikkeling, openbare ruimte, infrastructuur, recreatie en natuur. Het grondbeleid is geen doel op zich, maar dienstbaar aan de hiervoor benoemde beleidsvelden. De wijze waarop we deze doelstellingen willen bereiken, is vastgelegd in de Nota grondbeleid.
Het grondbeleid van de gemeente Berg en Dal is verantwoord in de Nota grondbeleid gemeente Berg en Dal 2017. De gemeenteraad heeft deze nota op 13 juli 2017 vastgesteld. De raad geeft hierin de kaders aan waarbinnen het college en de ambtelijke organisatie het grondbeleid moeten uitvoeren.
De raad kiest in de nota voor een overwegend faciliterend beleid. De redenen hiervoor zijn beperken van het risico, de beperkte grondpositie en het ontbreken van middelen. Hierdoor komen grondverwerving en zelfstandige gronduitgifte niet vaak voor. Daar waar nodig
kunnen we ook nu al kiezen voor een actief beleid indien meer regie gewenst is.
De bedoeling is om gelijktijdig met de invoering en implementatie van de nieuwe Omgevingswet en Aanvullingswet grondeigendom een nieuwe nota grondbeleid aan te bieden. De invoering van de nieuwe Omgevingswet en de Aanvullingswet grondeigendom is nu voorzien op 1 oktober of 1 januari 2023. Dit betekent dat in de loop van dit jaar beginnen met het opstellen van de nieuwe nota grondbeleid.
Grondprijzen gemeente Berg en Dal
Het College heeft in de vergadering van 14 december 2021 de nota grondprijzen voor 2022 vastgesteld. De uitgifteprijzen voor de vrije gronden (bouwrijpe gronden waarvoor geldt dat geen sprake is van een optie dan wel een koopovereenkomst) in de geactualiseerde grondexploitaties sluiten hier dan ook op aan. In het geval we een nieuwe grondexploitatie openen, laten we de uit te geven (bedrijfs) kavels extern taxeren.
In de loop van dit jaar vergelijken we de uitgifteprijzen met de uitgifteprijzen in omliggende gemeenten. De bedoeling is dat het college in december van dit jaar een nieuwe grondprijzennota vaststelt, die we vervolgens met ingang van 1 januari 2023 toepassen.
Tot slot laten we naar verwachting in 2023 de uitgifteprijzen (en mogelijk het grondprijzenbeleid) door een externe partij toetsen.
Vennootschapsbelasting
Met ingang van 2019 heeft de gemeente Berg en Dal een positie in het kader van de vennootschapsbelasting voor het grondbedrijf. Dat komt doordat een aantal verliesgevende complexen zijn afgesloten (Centrumplan Groesbeek) en een winstgevend complex (bedrijventerrein Hulsbeek) is toegevoegd. Dit betekent niet dat we al daadwerkelijk vennootschapsbelasting moeten betalen, maar wel dat we hierover afspraken moeten maken met de belastingdienst. Een kantoor gespecialiseerd in fiscaliteit en overheid ondersteunt ons bij dit onderwerp.