Paragrafen

Financiering

Financiering

Financieringsstatuut  
In het financieringsstatuut zijn door het college de richtlijnen vastgesteld voor het sturen en beheersen van, het verantwoorden over, en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.

Financiële verordening (artikel 212 Gemeentewet)
Met het vaststellen van de financiële verordening heeft de raad de kaders aangegeven voor de inrichting van de financiële functie en de uitgangspunten voor het financieel beleid en het financieel beheer. Er is een relatie gelegd met het financieringsstatuut.

Financieringspositie
De financieringspositie geeft de financieringsbehoefte van de gemeente aan.

Financieringspositie

31-12-2020

31-12-2021

Financieringsbehoefte

Totaal vaste activa (a)

91.545

92.237

Financieringsmiddelen

Reserves en voorzieningen

54.136

58.109

Langlopende leningen

35.647

33.354

Voorziening grondexploitatie

132

200

Totaal financieringsmiddelen (b)

89.915

91.663

Financieringspositie (b-a)

-1.630

-574

Bovenstaande berekening geeft aan dat er begin 2021 een klein financieringstekort was. Dit tekort is met kasgeldleningen (kort geld) gefinancierd.

Langlopende leningen
Op 1 januari 2021 was het totaal aan opgenomen geldleningen € 35,6 miljoen. In 2021 is € 2,3 miljoen afgelost. Het totaalbedrag aan langlopende geldleningen is op 31 december 2021 € 33,3 miljoen.

Liquiditeitenplanning
Op 31 december 2020 was er sprake van een liquiditeitstekort van ongeveer € 1,6 miljoen.
Wij zijn binnen de wettelijk voorgeschreven kasgeldlimiet gebleven. Dit is een norm die aangeeft hoeveel geld we mogen lenen voor een periode korter dan een jaar. Zolang deze situatie zich
voordoet en we binnen de kasgeldlimiet blijven kan het liquiditeitstekort met kort geld gefinancierd blijven. Omdat de rente op kort geld (< 1jaar) in 2021 negatief was is het liquiditeitstekort met kasgeldleningen (kort geld) gefinancierd. Wij hebben in totaal een bedrag van € 10.000 aan rente ontvangen over de afgesloten kasgeldleningen (kort geld). Stijgt de rente op korte termijn dan maken wij de afweging om een deel van het liquiditeitstekort met een langlopende geldlening te financieren.
Het verloop van de liquiditeiten is sterk afhankelijk van de tijd en de mate waarin de voorgenomen investeringen feitelijk worden gerealiseerd. Per kwartaal brengen we de liquiditeiten in beeld.

Relatiebeheer
De NV Bank voor Nederlandse Gemeenten is de huisbankier van de gemeente.
Dit betekent dat nagenoeg al het gemeentelijk betalingsverkeer via deze bank loopt. Uit oogpunt van doelmatig kasbeheer proberen wij het contante geldverkeer zo veel mogelijk te beperken.

Schatkistbankieren
Per 15 december 2013 is Schatkistbankieren wettelijk verplicht. Dagelijks worden alle overtollige liquiditeiten boven een drempelbedrag afgeroomd en aangehouden in de schatkist bij het Ministerie van Financiën. De drempel is vastgesteld op 0,75% van het jaarlijkse begrotingstotaal, met een minimum van € 250.000. Dit betekent voor ons een drempel van € 708.000 (0,75% van afgerond € 94.400.000). Vanaf 1 juli 2021 is de drempel voor gemeenten met een begrotingstotaal tot € 500 miljoen verhoogd van 0,75% naar 2% van het begrotingstotaal met een minimum van
€ 1 miljoen. Dit betekent voor ons dat wij 1 miljoen buiten de schatkist mogen houden. Overigens hebben wij met de BNG een automatische saldoregulatie schatkistbankieren afgesproken. Alle overtollige geldmiddelen boven de € 500.000 worden automatisch afgeroomd naar schatkistbankieren. Het voordeel hiervan is om te voorkomen dat wij creditrente aan de BNG moeten betalen zodra wij meer dan € 500.000 in kas hebben.
Het doel van de deelname aan schatkistbankieren is om de EMU-schuld van de collectieve sector te verlagen. De decentrale overheden krijgen geen leenfaciliteit bij de schatkist.

Deze pagina is gebouwd op 07/18/2022 11:32:19 met de export van 07/18/2022 10:43:40