Paragrafen

Lokale heffingen

Overzicht op hoofdlijnen per heffing

Onroerende zaakbelastingen
De inkomsten Onroerendezaakbelastingen (OZB) zijn niet bestemd voor bepaalde producten of diensten. Het is een zogenaamd algemeen dekkingsmiddel.

De OZB kent twee soorten belastingen:

  • een eigenarenbelasting
    dit is belasting die de eigenaar van een gebouw moet betalen.
  • een gebruikersbelasting
    dit is een belasting die een gebruiker, bijvoorbeeld een huurder van een gebouw moet betalen.

De eigenarenbelasting heffen we van de eigenaren van woningen en niet-woningen. De gebruikersbelasting heffen we alleen van de gebruikers van niet-woningen. Deze belasting is een zogenaamde tijdstipbelasting. Dit betekent dat de toestand per 1 januari van het betreffende jaar bepalend is voor de OZB-heffing. We berekenen de OZB op basis van de vastgestelde waarde van het pand. Het tarief is een percentage van de waarde van een gebouw. Deze waarde bepalen we op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ).

Voor 2021 zijn de percentages (tarieven) vastgesteld op:
a. gebruikersbelasting niet-woning       0,1866%
b. eigenarenbelasting woning          0,0949%
    eigenarenbelasting niet-woning       0,2256%

Voor 2021 waren de OZB- inkomsten begroot op € 6.141.000. De werkelijke OZB- inkomsten waren € 6.183.000. Hiervan heeft € 15.000 betrekking op eerdere belastingjaren.

Toeristenbelasting
De inkomsten uit de Toeristenbelasting zijn ook algemene dekkingsmiddelen. Bij het vaststellen van de Programmabegroting 2020 is besloten om de tarieven toeristenbelasting 2019 te verdubbelen. Hierbij is de keus gemaakt om deze verhoging in twee jaar door te voeren. Daardoor zijn de tarieven in 2021 met 33% gestegen. Het tarief voor 2021 is vastgesteld op € 1,56 per overnachting voor de categorie 'hotels'. Voor de categorie 'campings' was het tarief € 0,98.

De werkelijke en begrote opbrengst voor 2021 is € 580.000.

Forensenbelasting
Forensen zijn mensen die meer dan 90 dagen, maar minder dan 9 maanden in één kalenderjaar, in een woning in onze gemeente verblijven en geen inwoner zijn van onze gemeente. Zij moeten in onze gemeente ook belasting betalen. Dit noemen we de forensenbelasting.

Mensen die forensenbelasting betalen hoeven geen toeristenbelasting te betalen. Dit is geregeld in de verordening.

Omdat de tarieven voor de forensenbelasting de ontwikkeling van de toeristenbelasting volgen, zijn ook de tarieven forensenbelasting met 33% gestegen.Voor 2021 is het tarief vastgesteld op € 306,- per woning per jaar.

Voor 2021 zijn de verwachte en werkelijke inkomsten € 30.000.

Afvalstoffenheffing
Wij brengen afvalstoffenheffing in rekening op grond van de Wet milieubeheer. Iedereen waarvoor de gemeente huishoudelijk afval in moet zamelen moet daarvoor belasting betalen.

De tarieven voor de afvalstoffenheffing zijn voor 2021 gestegen met 20%. Op begrotingsbasis was het dekkingspercentage 100%. Het tekort tussen de werkelijk gerealiseerde baten en lasten is € 55.000. Hiermee komt het dekkingspercentage over 2021 uit op 99%.

Afvalstoffenheffing

7.3 Afval incl btw

-4.485.550

6.3 Kwijtschelding incl btw

-243.075

0.4 Overhead

-230.927

Overige opbrengsten

1.085.211

Totale kosten

-3.874.341

Opbrengst afvalstoffenheffing

3.819.396

Totale opbrengst afvalstoffenheffing

3.819.396

Dekking

99%

Rioolheffing
De gemeente moet zorgen voor de afvoer van het stedelijk afvalwater (rioolwater) en hemelwater (regenwater). De kosten betalen we uit de rioolheffing.
Eind 2020 heeft de gemeenteraad het Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2021-2025 vastgesteld. De tarieven voor 2021 zijn verhoogd met 1,8% (inflatiecorrectie).

De totale opbrengst voor 2021 was begroot op € 3.945.000. Op basis van de begroting is de rioolheffing 100% kostendekkend. Dit betekent dat de kosten net zo hoog zijn als de inkomsten. Het verschil tussen de werkelijk gerealiseerde lasten en baten is € 727.723. Dit bedrag is in 2021 gestort in de voorziening 'egalisatie riolering'.

Rioolheffing

7.2 Riolering incl btw

-2.602.468

7.2 Overige opbrengsten

60.518

7.2 Dotatie aan voorziening

-727.723

0.9 Onttrekking reserve

12.150

5.7 Natuurlijk groen incl btw

-92.696

6.3 Kwijtschelding incl btw

-226.789

2.1 Schoonhouden wegen incl btw

-82.783

0.4 Overhead

-276.288

Totale kosten

-3.936.077

Opbrengst Rioolheffing

3.936.077

Totale opbrengst Rioolheffing

3.936.077

Dekking

100%

Rioolaansluitrecht
We hanteren een vast tarief als we een standaard aansluiting op het riool moeten maken. Uitgangspunt hierbij is dat we met de opbrengsten de kosten kunnen betalen. In 2021 was het dekkingspercentage 100%.

Rioolaansluitrecht

7.2 Huisaansluitingen incl btw

-17.169

0.4 Overhead

-842

Totale kosten

-18.011

Leges

18.084

Totale opbrengsten

18.084

Dekking

100%

Marktgelden
In de marktgeldverordening staan de gemeentelijke regels over de markt. De tarieven voor 2021 zijn verhoogd met 1,8% (inflatie).
Het dekkingspercentage, inclusief de inkomsten uit staangelden, is 46%. Dit betekent dat we met de totale opbrengsten uit marktgelden (€ 12.542 in 2021, 46% van de kosten (€ 27.204) konden betalen. Er is dus een tekort van € 14.662 (zie ook tabel Marktgelden). Kostendekkende tarieven vinden we niet haalbaar.

Marktgelden

3.3 Kosten markten

-27.179

0.4 Overhead

-10.145

3.3 Overige opbrengsten

10.120

Totale kosten

-27.204

Opbrengst marktgelden

12.542

Totale opbrengst marktgelden

12.542

Dekking

46%

Lijkbezorgingsrechten/Grafrechten
Met de opbrengst uit de begraafrechten betalen we de kosten van het begraven en onderhouden van de begraafplaatsen. Voor 2021 zijn de tarieven verhoogd met 1,8% (inflatie). Volgens de begrotingsgegevens kwam het dekkingspercentage uit op 58%. Kostendekkende tarieven vinden we niet haalbaar.

Het werkelijke dekkingspercentage over 2021 is 34%. Dit betekent een tekort op de exploitatie van ruim € 102.000.

Begraafplaatsrechten

7.5 Kosten begraafplaatsen

-137.918

0.4 Overhead

-16.550

7.5 Overige opbrengsten

5.760

Totale kosten

-154.468

Opbrengst lijkbezorgingsrechten

52.101

Totale opbrengsten

52.101

Dekking

34%

BIZ-belasting
Per 1 januari 2017 is de Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Centrum Groesbeek 2017 in werking getreden. Per 1 januari 2020 is de Verordening Bedrijveninvesteringszone (BIZ) Millingen Centrum 2020 tot en met 2024 in werking getreden.
Het hoofddoel van de BIZ is om de concurrentiekracht van het winkelgebied te vergroten, zodat de omzet van de ondernemers in het werkgebied toeneemt. Hiervoor hebben we een Uitvoeringsovereenkomst gesloten met de Vereniging BIZ Groesbeek Centrum en de Vereniging BIZ Millingen Centrum voor een periode van vijf jaar.

De BIZ-bijdrage dragen wij over aan de genoemde verenigingen, waarvan de leden gezamenlijk bepalen welke activiteiten ze voor dit bedrag (laten) organiseren. In hun jaarplan staat onder andere gezamenlijke online marketing, evenementen en verfraaiing van het centrum.

Leges

Leges zijn kosten die de gemeente in rekening brengt bij inwoners voor bepaalde diensten waar zij gebruik van maken. Dit gebeurt op basis van de legesverordening.
De Tarieventabel bij de verordening is overeenkomstig het VNG-model ingedeeld in drie titels:
Titel 1 Algemene dienstverlening;
Titel 2 Dienstverlening vallende onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunningen;
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen.

In artikel 229b van de Gemeentewet is bepaald  dat de geraamde baten van de leges niet uitgaan boven de geraamde lasten. Daar waar rijksnormen of maximumtarieven gelden (zoals bij reisdocumenten), zijn deze leidend. De overige tarieven in de legesverordening zijn - los van overige wijzigingen van de legesverordening -  verhoogd met 1,8% (inflatie). Dit percentage is bij de Begroting 2021 vastgesteld.

De totale legesopbrengst over 2021 is € 345.000 hoger dan verwacht. De belangrijkste oorzaken van dit verschil zijn:
- bouwleges € + 217.000
- leges ruimtelijke ordening € + 28.000
- leges kabels en leidingen € + 24.000
- diverse leges burgerzaken € + 46.000

Deze pagina is gebouwd op 07/18/2022 11:32:19 met de export van 07/18/2022 10:43:40