Wat gaan we daarvoor doen?
- Ons minimabeleid zorgt ervoor dat ook inwoners die weinig geld hebben mee kunnen doen in de samenleving.1.1.1Stand van zaken Voorjaarsnota
Bij het opstellen van het nieuwe beleid betrekken we de aanbevelingen van de Rekenkamer. Ons motto is: niet praten over, maar praten met mensen. Door corona is dat fysiek niet mogelijk. Daarom gaan we het digitale platform gebruiken, dat vanaf april beschikbaar is. Dat betekent dat het nieuwe beleid iets langer op zich laat wachten: we willen het in het derde kwartaal vaststellen. De bedoeling was eigenlijk om het voor de zomer klaar te hebben. Maar omdat we het belangrijk vinden dat inwoners kunnen meepraten, vinden we dit uitstel aanvaardbaar.
De Formulierenbrigade is begin maart gestart. Inwoners kunnen op afspraak bij de vrijwilligers van de Formulierenbrigade langs voor hulp bij het invullen van formulieren. Doel hiervan is er voor te zorgen dat inwoners geen regelingen mislopen waarop ze recht hebben.
Daarnaast is het eerste gesprek gevoerd met het Jeugdfonds Sport & Cultuur en is een gesprek met Stichting Leergeld gepland. Het gesprek met het Jeugdfonds Sport & Cultuur was erg positief en zij lijken een goede samenwerkingspartner. Hiermee hopen we in de toekomst meer kinderen te bereiken met onze regelingen en tegelijkertijd zal de werklast bij ons afnemen.
Stand van zaken JaarrekeningIn het vierde kwartaal van 2021 is het nieuwe beleidsplan minima en schuldhulpverlening vastgesteld. Bij het opstellen daarvan zijn niet alleen onze eigen schuldhulpverleners, maar ook het Platform Armoedebestrijding en inwoners zelf betrokken. Zij konden per mail, brief of via het Digitaal Platform meedenken. Deze input is meegenomen in het nieuwe beleidsplan.
Na de vaststelling van het beleidsplan is meteen begonnen met de praktische uitwerking hiervan in een actieplan met daarin concrete acties voor de komende tijd.
- We zetten sterk in op de preventie van schulden. Inwoners met beginnende schulden worden in een vroegtijdig stadium geholpen.1.1.2Stand van zaken Voorjaarsnota
Het project ‘Vroeg eropaf’ heeft in het eerste kwartaal verder vorm gekregen. Zogenaamde signaalpartners (waterbedrijf, zorgverzekeraars, woningcorporaties enzovoort) kunnen betaalachterstanden melden bij de gemeente. Deze meldingen komen bij onze schuldhulpverleners terecht en zij zetten direct actie uit. Momenteel zijn er 40 signaalpartners bij ons aangesloten en krijgen we maandelijks zo’n 50 meldingen waarop we kunnen handelen. We verwachten in de toekomst meer meldingen.
Vanuit de nationale ombudsman is extra aandacht gevraagd voor schulden bij ondernemers. Als het Rijk stopt met de coronasteun- en herstelpakketten dan is de verwachting dat veel ondernemers alsnog gaan omvallen. Gemeenten zijn om deze reden opgeroepen om een dienstverlening op te zetten voor ondernemers die het moeilijk hebben. Wij zijn samen met de andere gemeenten in het Rijk van Nijmegen in november 2020 gestart met ‘de brede dienstverlening voor ondernemers’. Een onderdeel hiervan is het helpen van ondernemers met schulden. Maar dat is niet het enige. We bieden ook hulp bij de doorstart van hun onderneming. Ze kunnen coaching krijgen als ze willen stoppen, er is een opleidingsbudget beschikbaar voor omscholing of ze krijgen begeleiding bij het zoeken naar een (parttime) baan (eventueel naast hun bedrijf). Voor de brede dienstverlening zijn we een samenwerking aangegaan met verschillende partijen zoals Gripvol, Over Rood, Philips & Steels & Gielkens, het Leerwerkloket en het Werkbedrijf.
Stand van zaken JaarrekeningSinds 1 januari 2021 is de nieuwe wet gemeentelijke schuldhulpverlening van kracht. Dit houdt onder andere in dat schuldeisers bij de gemeente melden als inwoners schulden hebben openstaan. In dit eerst jaar kregen wij al plusminus 60 signalen van betalingsachterstanden binnen en konden inwoners vroegtijdig hulp krijgen om te voorkomen dat kleine schulden uitgroeien tot een problematische schuldenlast.
Ook in de regio wordt samengewerkt rondom preventie van schulden: door het ontwikkelen van cursussen en goed informeren van jongeren hopen we schulden zoveel mogelijk te voorkomen.
Na het vaststellen van het nieuwe beleidsplan minima en schuldhulpverlening is een start gemaakt met de praktische vertaling daarvan in de vorm van een actieplan. Dit zal in de loop van 2022 verder worden uitgewerkt.